Trwale niewypłacalny przedsiębiorca musi ogłosić upadłość, której zadaniem jest w jak największym stopniu zabezpieczyć interesy wierzycieli. Co jednak z osobami, wobec których przedsiębiorca również ma zobowiązania, czyli pracownikami? Firma po zakończeniu postępowania upadłościowego przestaje istnieć. Jakie konsekwencje dla osób zatrudnionych ma ogłoszenie upadłości pracodawcy?
Pracodawca ogłasza upadłość, co dalej?
Kodeks pracy chroni osoby zatrudnione na umowę o pracę przed nagłym i nieuzasadnionym zwolnieniem. Przepisy te jednak nie znajdują zastosowania w momencie ogłoszenia upadłości przez przedsiębiorcę. Mówi o tym artykuł 41 Kodeksu pracy. Nie oznacza to jednak, że wraz z rozpoczęciem postępowania upadłościowego umowy ulegają automatycznemu rozwiązaniu. Wniosek o upadłość nie zwalnia przedsiębiorcy z obowiązku wręczenia wypowiedzeń pracownikom z zachowaniem odpowiedniego okresu wypowiedzenia lub rozwiązaniem umów za porozumieniem stron.
Artykuł 36 Kodeksu pracy umożliwia pracodawcy skrócenie okresu wypowiedzenia osobom zatrudnionym na czas nieokreślony. Wraz z wypowiedzeniem pracodawca może więc poinformować pracownika, że w zamian ustawowym trzem miesiącom wypowiedzenie obowiązuje go wyłącznie jeden. Skrócony czas wypowiedzenia nie wpływa jednak na konieczność wypłacenia wynagrodzenia, w związku z tym pracownik powinien otrzymać odszkodowanie w wysokości dwumiesięcznej pensji. Analogicznie jest z liczeniem okresu zatrudnienia pracownika, pomimo niedotrzymania terminu trzymiesięcznego wypowiedzenia to cały ten okres wliczany jest do okresu zatrudnienia.
Upadłość a wynagrodzenia
Pracownikom zatrudnionym na umowę o pracę należą się wynagrodzenia za okres wypowiedzenia. Najczęstszą przyczyną ogłoszenia upadłości jest jednak brak zdolności spłaty zadłużeń przedsiębiorstwa, a więc bardzo prawdopodobne jest, że pracodawcy nie stać na spłatę zatrudnionych. W takiej sytuacji możliwe jest zwrócenie się do Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych, może to zrobić zarówno pracodawca, jak i pracownik. Pracodawca tworzy listę pracowników wraz z określeniem należnej im kwoty świadczeń. Po upływie dwóch tygodni uprawnieni pracownicy mogą zwrócić się do Funduszu o wypłatę zaległości.